Obecně, pokud provozujete UAS v „otevřené“ kategorii provozu, nesmíte létat nad nezapojenými osobami. Jistou výjimkou je soukromě zhotovené UA o nižší hmotnosti než 250 g nebo UAS zakoupený na trhu se štítkem s označením třídy C0 nebo C1. Připouští se, že UAS třídy C0 nebo individuálně postavený UA o hmotnosti menší než 250 g mohou […]
Každý členský stát EASA určí zeměpisné zóny pro UAS, ve kterých by UA neměly létat (např. národní parky, centra měst nebo oblasti blízko letišť) nebo mohou létat pouze za určitých podmínek nebo kde potřebují zvláštní povolení k letu. Proto je důležité, abyste se obrátili na svůj příslušný národní letecký úřad (v České republice Úřad pro […]
Letečtí modeláři mají následující možnosti, jak provozovat svá letadla: Regulatorní odkaz: Článek 16 nařízení (EU) 2019/947.
Ano, vy jako provozovatel UAS obdržíte jedinečné registrační číslo, které bude platné ve všech ostatních členských státech EASA. Nemůžete se zaregistrovat dvakrát. Regulatorní odkaz: Článek 14 nařízení (EU) 2019/947.
Po registraci obdržíte „registrační číslo provozovatele UAS“, které musí být uvedeno pomocí nálepky na všech UA, které provozujete, včetně soukromě zhotovených. Úplný řetězec registrovaného provozovatele (registrační číslo doplněné o tři přidělené doplňkové znaky) musí provozovatel nahrát do „systému identifikace na dálku“,identifikačního e-systému bezpilotního letadla(„e-identifikace“), pokud je jím bezpilotní letadlo vybaveno. Regulatorní odkaz: Článek 14 nařízení […]
Pokud nejsou UAS certifikovány, není nutné je registrovat, ale vy, jako provozovatel/vlastník UAS, se musíte sám zaregistrovat. Učiníte tak u příslušného národního leteckého úřadu státu EU, ve kterém máte bydliště (https://www.easa.europa.eu/domains/civil-drones/naa). V České republice je příslušným úřadem Úřad pro civilní letectví (www.caa.cz). Registrační nástroj Úřadu pro civilní letectví naleznete na webové stránce https://dron.caa.cz. Zaregistrujete se jednou, nezávisle […]
Shromáždění lidí je dav lidí. Není definován konkrétním počtem lidí, ale souvisí s možností jednotlivce přemístit se tak, aby se vyhnul následkům provozu UAS, který je mimo kontrolu. Pokud je skupina lidí tak hustě namačkaná, že je omezena jejich možnost volně uniknout nebo uhnout UA, pak je považována za shromáždění lidí. Příklady shromáždění lidí jsou […]
„Nezapojenou osobou je osoba, která se neúčastní provozu UAS nebo která není obeznámena s pokyny a bezpečnostními opatřeními vydanými provozovatelem UAS (dronu).“ Osoba je považována za zapojenou, pokud se rozhodne být součástí provozu, je si vědoma rizika a je schopna kontrolovat polohu UA během letu. Aby osoba mohla být považována za „zapojenou“ do provozu, musí […]
Autonomní UASje schopen provést bezpečný let bez zásahu pilota. Činí tak pomocí umělé inteligence, která mu umožňuje zvládat všechny druhy nepředvídaných a nepředvídatelných nouzových situací. Tím se liší od automatického provozu, kdy UA letí předem určené tratě definované provozovatelem UAS před zahájením daného letu. U tohoto typu UAS je nezbytné, aby dálkově řídící pilot převzal […]
Výrobky navržené nebo určené, výlučně či nevýlučně, ke hraní dětem mladším 14 let by měly být považovány za hračku a měly by vyhovovat směrnici 2009/48/ES o bezpečnosti hraček. Vyhovění UAS této směrnici je deklarováno v příslušném prohlášení o shodě EU. V případě pochybností posuzují skutečnost, zda by měl být výrobek považován za hračku, orgány dozoru […]